Lyx är en lyxvara

13:e December 18:16

Laos. Det är mycket här som man inte är van med hemifrån, och man lär sig att uppskatta många detaljer där hemma som man till vardags inte alls tänker på. Att slippa slåss med kackerlackor när man ska borsta tänderna till exempel, eller att avloppssystemet vi har i Sverige är en lyxvara. I vår bungalow rinner handfatet rakt ner på golvet så man får helt enkelt acceptera att bli blöt om fötterna om man ska tvätta händerna.I Chiang Mai gick det dessutom inte att fälla upp ringen på toalettstolen, ett riktigt manligt bekymmer. Å andra sidan får man väl vara glad de gånger man faktiskt har tillgång till en toalett och slipper uträtta sina behov i ett hål i marken.

Ett annat fenomen här borta är pengarna. I Laos har man inga mynt, utan här får du tillbaka all växel i sedlar vilket gör att man glider runt med en rejäl sedelbunt i fickan även om det bara rör sig om 40 kr. 40 kronor är förresten vad deras största sedel är värd, och det är vanligt att man möts av en lätt suck när man kommer och betalar med en sån stor peng. Bankomaterna sprutar ut 20-lappar och det mesta man kan få ut i ett och samma uttag är ungefär 600 kr. Lite skillnad mot Sverige där man tvingas leta land och rike runt efter en bankomat som har något annat än bara femhundringar kvar.

Men trots att allting är så pass billigt som det är här nere så går det inte att undvika att vara en snål och dryg svennebanan. Varje kväll ägnas minst fem minuter åt att få ner priset på tuktuken från 16 till 12 kronor för hela gänget, och går inte chauffören med på priset vi erbjuder så är vi kyliga nog och tar nästa tuktuk. Egentligen är det bara en krona per skalle det handlar om vilket kan tyckas vara luft för många, men här nere räcker en veckas prutande till en extra måltid.

Innan jag sätter punkt för den här gången ska jag dock bjuda lite på mig själv och mina förträffliga engelskakunskaper som kommer väl till pass när man är ute och reser såhär. Som ni har läst i tidigare inlägg så har vi fått lite kontakt med två kanadensare och när vi träffade dom för första gången och dom fick reda på att vi var från Sverige fick jag frågan; "Do you know Alphabeat?(som är ett norskt band vilket jag har fått lära mig i efterhand.)". Utan att riktigt veta hur dum jag lät svarade jag stolt; "Yeah, of course I know the alphabet..A..B..C..D".

Inte förrän dagen efter när vi snackade igenom kvällen innan förstod jag hur illa jag hade svarat...Men jag tror dom förstod att jag inte har en aning om vilka Alphabeat är.

Tobbe


Kommentarer
Postat av: Markus

Hahahaha "Yeah, of course I know the alphabet..A..B..C..D".

Jag hör verkligen ditt fyllegarv när du knarrar ur dig de där orden. :D

Här hemma väntar för övrigt dubbelmatcher ikväll och med lite tur har vi även två avbytare då.

Nej nu ska jag ner och plugga inför sista tentaveckan men ha det bra pojkar!

2009-12-13 @ 16:11:14
Postat av: Padre Dag

Hej alla miljonärer!



Ja, det är väl känt att ju rikare - desto snålare. J. von Anka är ett exempel och ni alla fyra tycks utöka skaran. En spänn är ju ändå en spänn - det är faktiskt sant.



Magsjuka. I det läget måste livet ändå vara optimalt i en flytande badring. Inga hål i marken här inte, men en hel flod, som tar hand om ens havererade kropp. Dessutom måste det vara en fördel att få desinficera hela kroppen med Mekong Whisky - inifrån. Allt för att hålla sig frisk. De barer ni gled förbi ingår egentligen i den laotiska folkhälsokampanjen Phram vámàn pribáth, som betyder att hälsa och skönhet kommer inifrån.



Problemet är att sydostasiatisk whisky smakar fotogen, men medicin ska inte vara gott. Ju värre desto effektivare.



Vi alla hemma i gyttjan o mörkret pyr av avundsjuka, men trycker undan det och tillåter oss att tycka att ni är häftiga och vi hoppas ni tar vara på de möjligheter som kommer i er väg. Det verkar inte vara ngn risk att ni inte gör det.



Lev Väl & God Jul



PD

2009-12-13 @ 18:29:02
Postat av: Linn

Hahahha åh vilket underbart svar :D

2009-12-13 @ 22:05:47
URL: http://imunwritten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0