Time to say goodbye

5:e December 15:05

Vi är fortfarande kvar i Chiang Mai. Nu kanske ni direkt undrar vad som hänt och varför vi fastnat just här i en hel vecka och faktum är att vi nog inte trodde på det heller. Men faktum är att när vi kom tillbaka från djungeln så blev det bara så att vi tog några dagar helt off från allt med resandet och upplevelser. Det behövdes helt enkelt och ingen behövde säga det rakt ut. Så de senaste dagarna har vi faktiskt inte gjort så värst mycket. Vi har mest suttit på taket till vårt hotell och lapat sol eller suttit på rummet och spelat FM. Visst kanske det kan ses som lite slöseri men samtidigt så orkar man inte hålla energin uppe om man hela tiden ska uppleva och se saker.

Men helt utan händelser har dagarna ändå inte varit. Vi va ju till exempel ute och firade Tobbe i torsdag på hans tjugonde födelsedag och vi började kvällen med en öl i en liten park i närheten av vårt hotell. Flemman tog tillfället i akt och blev berusad redan efter en stor kall Chang utan att vi andra riktigt förstod hur det gick till. Däremot kan man se det som en fördel då han utan snack tog på sig samtliga TukTuk-färder resten av kvällen inklusive prutning.

Vi hamnade på Riverside som enligt Lonely Planet var värt ett besök och jag måste nog säga att dom än en gång hade rätt. Stället låg precis nere vid den stora floden och såg sådär underbart inbjudande ut. Det fanns ett liveband som spelade lite blandade covers och maten höll hög klass. Det blev en riktigt härlig middag med både god mat och dryck men även sång och dans där Flemmans drinkpinnedans till "I Feel Good" redan är en klassiker (och den är dessutom filmad).

Rejält taggade efter maten melllanlandade vi på ett litet hak där vi på en kvart fick i oss två shottar och en drink och fortsatte sen till en stor klubb. Det roliga var att vi frågade inkastaren om det var folk vilket han svarade med att säga att stället var helt tomt. Men vi tänkte att eftersom inträdet ändå var 100 baht och en drink ingick så körde vi ändå. Tror vi alla var lite påverkade av promillen och musiken var ju direkt inbjudande.

Så trots att stället ekade tomt så röjde vi loss ett bra tag och jag har glömt räkningen på hur många Long Island Ice Tea jag fick i mig. Det är nästan lite farligt det där när man får en stor drink för 20 spänn. Helt sanslöst. Men det gav oss i alla fall en riktigt kul kväll.

Annars har vi som sagt inte mycket att delge er från Chiang Mai och nu ikväll bär det äntligen av mot östligare longituder. Minibussen till Chiang Kong avgår vid halv nio-tiden och väl framme väntar ett hotellrum på oss. Imorgon väntar så visumfix och vi korsar Mekongfloden in till Laos. Vi får sen se vart det bär av men så småningom är målet Vang Vieng som sägs vara ett ultimat Backpackerställe.

Men innan det är det ändå dags att sammanfatta Chiang Mai. Jag måste säga själv att jag har varit lite dålig på att se staden som ändå är rätt stor. Jag har mest strosat runt i närheten av vårat hotell och ner till det stora "Night Bazaar"-området. Men faktum är ändå att jag gillar staden. Det är inte alls samma hets som i Bangkok och man får mer tid på sig att känna sig som på semester. Det är mycket folk i staden, men ändå aldrig kaotiskt och det vimlar av resturanger och barer vilket är helt i min smak.

Man ska däremot inte jämföra Bangkok och Chiang Mai just för att dom skiljer sig mycket från varandra. Och faktum är ju att Chiang Mai mest är värt ett besök för upplevelserna utanför stan och då tänker jag mest på trekkingen. Så jag tänker inte rangordna Chiang Mai i förhållande till Bangkok utan väljer istället att enkelt utrycka mig på ett sätt. Chiang Mai är en trevlig stad.

Nu väntar lunch och lite senare en bra bok. Sen säger vi adjö till Thailand för några veckor. På återseende lagom till julhetsen på Koh Phangan!

Tebrand


Kommentarer
Postat av: Mams

Allt låter helt underbart so far. Och att ta det lungt ett par dar när man ska vara borta så länge e väl inte hela världen. Ha det kanon i Laos, vad man nu gör där?

2009-12-07 @ 11:56:24
Postat av: P-A

Om ni hamnar på Koh Samui kan jag rekommendera

Lamai. 1 km gata lite Khao San road light.

Hellre slö på en ö än kaos i Laos.

2009-12-07 @ 15:44:17
Postat av: Markus

Lät ju riktigt soft ändå ju! Det tar ju en hel del på krafterna att ständigt va ute och röra på sig.

Skönt att återigen höra från er. :)

2009-12-07 @ 18:49:18
Postat av: Wolff

när får vi se videon på flemman? :D

2009-12-07 @ 22:23:14
Postat av: Linn

Eller hur. Videon på flemman! Och var är alla bilder?!

2009-12-08 @ 08:44:04
URL: http://imunwritten.blogg.se/
Postat av: Patsouras

stort :) lite fm enligt mig är inte något slöseri snarare tvärtom. Du kan vara en av få som har möjligheten att säga att du har spelat fm i Chiang Mai.. Det är en UPPLEVELSE <3

2009-12-12 @ 13:02:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0