Sammanfattning av Bangkok

27:e November 23:52

Det är mörkt och alldeles tyst omkring mig för första gången sen vi lämnade Sverige. Vi sitter på nattbussen till Chiang Mai och det är först nu vi kommit bort från alla tusentals ljus och oljud som fanns i Bangkok. Jag är visserligen den som älskar när det är full fart omkring mig men just nu va det för en gång skull väldigt skönt att bara kunna luta sig tillbaka utan något som stör. Jag skulle väl i och för sig ljuga om jag sa att det va helt tyst då bussen brummar en del men det ljudet är ändå så pass monotont att man glömmer bort att det finns där.

Men nu har vi i alla fall lämnat Bangkok bakom oss. Om det är för gott på den här resen vet jag inte men min personliga åsikt är nog ändå att jag fått ut det jag ville av Bangkok. Jag vet att farsan totalt spenderade fem veckor i den här stan men det känner jag inte riktigt att jag behöver. Vi har gått all in i två dygn nu och vi har ändå hunnit med en del.

I övrigt är mitt intryck från Bangkok lite delade. På ett sätt är det en väldig häftig stad där man hela tiden förvånas. Man kommer ofta på sig själv att bara stanna till och kolla in någonting närmare, och då kan det va allt från en övergiven och urblåst skyskrapa till ett stort varuhus. Men samtidigt är det en väldigt smutsig och ful stad på många ställen och för mig som kanske inte riktigt är van med dessa absoluta storstäder är det lite främmande och därför också lite svårt att greppa.

Men vi ska väl ändå sammanfatta Bangkok på något sätt och för mig är det givet att det blir genom en lista. Så jag väljer att rangorda det med en botten-lista med tre saker och en top-5 lista. Och jag börjar givetvis med bottenlistan.

1. "One Stop" - När man åker någonstans och vill ha tag i en tuktuk eller taxi så är det många som alltid går med på en nästan gratis resa bara som får göra ett stopp på vägen. Vi fattar såklart att det är för att dom vill att vi ska köpa massa saker på det där stoppet så vi knatar alltid vidare. Men det är drygt dom gångerna man verkligen vill ha en tuktuk eller så.

2. Dormitory - Jag är visserligen inte speciellt kräsen  över hur vi bor men jag känner ändå att det här med att dela rum med folk vi inte känner inte riktigt är min grej. Dels måste man anpassa sig efter om resten av rummet vill sova eller tvärtom och dessutom vågar man inte riktigt lämna grejerna framme och det är lite frustrerande.

3. Språket - Man har inte riktigt hunnit vänja sig med att inte många förstår någon engelska. Självklart fungerar det oftast med kroppspråk och upprepningar men det är lite frustrerande emellanåt. Men å andra sidan så är det ska vara så det handlar bara om att komma in i det.

Egentligen ganska svårt att komma på någonting negativt med Bangkok. SOm jag skrev innan så är helhetsintrycket ganska blandat så det är väl det i så fall, men det är svårt att på detaljnivå beskriva något dåligt med stan. Däremot är det lättare att ge er fem saker som gör Bangkok klart värt att besöka.

1. Khao San Road - London har Piccadilly Circus, New York har Time's Square och Bangkok har Khao San Road. En lång gata kantad av barer och "foodstands" och fullpackad med folk från hela världen. Att sitta mitt i allt detta och bara titta på rörelsen är en stor njutning ni aldrig får missa om ni besöker Bangkok.

2. TukTuks - Jag älskar att åka TukTuk. Det är så sjukt charmigt och det är skönt att känna det fläkta samtidigt som man åker igenom en så pass stor stad. Och det roliga är att det är så billigt och finns överallt så man behöver aldrig bry sig om vart man är i stan för det är bara att vissla in en TukTuk så tar han dig dit du vill för en väldigt billig peng.

3. Siam - Bangkok City. Alla städer har ett city och i Bangkok är det ganska spektakulärt då det skiljer sig ganska avsevärt från resten av stan. Denna del är modernt med enorma varuhus och SkyTrain som löper genom skyn. Visserligen är det väl inte riktigt detta man åker till Bangkok för men det är fortfarande så pass spektakulärt att det måste kollas in. MBK eller Central World är de två största galleriorna ni borde kolla in för det får ställen som stinsen och Kista att likna en handelsbod.

4. Dunkin' Donuts - Jag vet att detta långt ifrån är en thailändsk idé men som svensk är man inte bortskämd med ett munkcafé (och det är nu man börjar undra varför) så där har vi redan hunnit slinka in ett par gånger. För det är både gott energihöjande att välja och vraka mellan de olika donutsen (kunde inte skriva munkarna för då kanske ni blandar ihop dom med dom skalliga små gubbarna i orangea skynken). Men om vi säger så här. Dunkin' is the new Donken!

5. Lumphini Park - En oas mitt i alltihop som tar oss bort från trafikkaoset och alla ljud och lukter. Där kan man istället bara slå sig ner på en bänk eller på gräset nere vi vattnet och koppla av en stund. Men akta er för varanerna!

Tveka aldrig om ni vill åka till Bangkok. Det är en stad man vill ha sett innan man dör. Men enligt min åsikt så är det ingen stad man behöver tillbringa flera veckor i även om det säkert finns hur mycket som helst att se. Men vi är här för att uppleva mycket så nu får vi se vad Chiang Mai har att erbjuda. Men eftersom farsan inte va där på sin resa så är det lite häftigt för jag vet absolut ingenting om stan. Så jag är faktiskt riktigt taggad att få se hur det blir. Men vi hörs mer om det sen. Nu ska jag försöka vänja mig med alla roadbumps och kanske få i mig lite sömn.

Snöret


Kommentarer
Postat av: P-A

Vilken hävla rivstart ! Med ert tempo är ni väl hemma till Lucia. Hoppas det finns TV i djungeln så ni inte missar El Classico.

Och skål ! - för elefanterna

2009-11-28 @ 14:50:13
Postat av: Samba

Bara två dagar i Bangkok e på tok för lite!

Minst ett par dar till måste ni klämma in innan ni lämnar de snedögda människorna i öst!

2009-11-29 @ 17:20:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0